Samochody dostawcze. Volkswagen T5 skrzyniowy (od 2003 r.)
Piąta generacja Transportera (auta pochodzą głównie z poznańskiej fabryki VW) zdetronizuje niebawem na giełdach i w komisach swego poprzednika, T4. Rośnie liczba oferowanych do sprzedaży samochodów, jak również indywidualny import, szczególnie egzemplarzy z pierwszych lat produkcji.Walorami skrzyniowych Volkswagenów T5 są: dobry stan większości zabudów (zarówno fabrycznych, jak i powstałych w innych firmach), trwałe zamki, zawiasy. Użytkownicy chwalą praktyczny, odchylany stopień ułatwiający wsiadanie, umieszczony w tylnej burcie skrzyni, jak również uchwyty chowane w podłodze, służące do zamocowania ładunku.
Najmniejsze ze skrzyniowych T5 zbudowano na podwoziu o rozstawie osi 3.000 mm, auto ma dmc 2.800 kg, a ładowność (w zależności od wersji silnikowej i wyposażeniowej) 920-1.135 kg. Podobne gabarytowo auto może mieć dmc 2.850 lub 3.000 kg, a ładowność do 1.335 kg. Skrzyniowe T5 z rozstawem osi 3.000 mm występują wyłącznie z pojedynczą kabiną (2-3 miejsca). W wersji większej (rozstaw osi 3.400 mm) ładowność aut z kabinami krótkimi wynosi 860-1.275 kg, natomiast z kabinami podwójnymi 785-1.235 kg. Paradoksalnym może się wydawać, że bardziej trwałe jest zawieszenie tylne od przedniego (mała wytrzymałość stabilizatorów, amortyzatorów i łożysk). Sytuacja ta dotyczy samochodów bez względu na rozstaw osi.
Walorami skrzyniowych T5 są: dobry stan większości zabudów (zarówno fabrycznych, jak i powstałych w innych firmach), trwałe zamki, zawiasy. Użytkownicy chwalą praktyczny, odchylany stopień ułatwiający wsiadanie, umieszczony w tylnej burcie skrzyni, jak również uchwyty chowane w podłodze, służące do zamocowania ładunku.
W skrzyniowych T5 spotykamy praktycznie tylko dwa rodzaje silników. Popularniejsza jest jednostka 1.9 TDI, występująca w dwóch wersjach: 85 KM oraz 104 KM. Preferowana jest ta druga - od 0 do 80 km/h auto przyspiesza o 3 s szybciej, a pali praktycznie tyle samo (średnie wskazania użytkowników to 8,5-10 l/100 km). Wyróżnikiem jest odporność jednostki 1,9-litrowej na kiepskie paliwo. Alternatywę stanowi bardziej podatny na uszkodzenia z powodu kiepskiej jakości paliwa, jednak mocniejszy (130 KM) silnik 2,5-litrowy (spalanie 8,8-10,4 l/100 km). Ten ropniak występuje również w skrzyniowcach napędzanych na obie osie. Sporadycznie na giełdach i w komisach spotykamy T5 z automatyczną skrzynią biegów (Tiptronic). Mankamentem jest marne wyciszenie kabin T5, sporo zastrzeżeń użytkowników budzi też wydajność układu wentylacji i układu chłodzenia.
Plusy
Praktyczne wnętrze szoferki i ładowni. Mało usterkowe, ekonomiczne diesle.
Minusy
Kiepskie wyciszenie kabiny. Mało trwałe przednie zawieszenie. Wysokie ceny na rynku wtórnym.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Zawieszenie przednie pozostaje najbardziej kłopotliwym elementem samochodu. Można zapobiegać poważniejszym awariom, systematycznie kontrolując stan łożysk i amortyzatorów. Radzę uważać na "okazje", które trafiają się na rynku. Samochód można kupić nieco taniej niż gdzie indziej, ale szybko trafi on do serwisu. Zazwyczaj są to awarie spowodowane przeciążaniem auta.
|
Auto oceniane |
Konkurent |
Dopuszczalna masa całkowita |
3.000 kg |
3.210 kg |
Ładowność |
1.260 kg |
1.520 kg |
Długość |
5.074 mm |
5.225 mm |
Szerokość |
1.994 mm |
2.198 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.940 mm |
1.960 mm |
Silnik/pojemność skokowa |
turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 2.460 ccm |
turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 2.402 ccm |
Moc maksymalna |
130 KM |
125 KM |
przy obr/min |
3.500 |
3.800 |
Maksymalny mom. obr. |
340 Nm |
285 Nm |
przy obr/min |
2.000 |
2.300 |
Prędkość maksymalna |
153 km/h |
148 km/h |
Rozmiary skrzyni ładunkowej |
|
|
długość |
2.539 mm |
2.718 mm |
szerokość |
1.940 mm |
2.165 mm |
wysokość burt |
392 mm |
400 mm |
Chłodnica |
1.200 zł |
1.200 zł |
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) |
990 zł |
1.150 zł |
Reflektor |
680 zł |
590 zł |
Tarcza hamulcowa |
260 zł |
250 zł |
Filtr oleju |
30 zł |
30 zł |
Filtr powietrza |
70 zł |
50 zł |
Reflektor |
220 zł |
200 zł |
Zderzak przedni |
350 zł |
290 zł |
Lampa tylna |
120 zł |
130 zł |
Chłodnica |
200 zł |
200 zł |
|
silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto |
silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto |
2003 |
1.9 TDI / 162 - 37,0 tys. zł |
2.0 TD / 182 - 36,5 tys. zł |
2004 |
1.9 TDI / 90 - 39,0 tys. zł |
2.0 TD / 147 - 37,9 tys. zł |
2004 |
2.5 TDI / 116 - 43,0 tys. zł |
2.4 TD / 100 - 40,0 tys. zł |
2005 |
1.9 TDI / 72 - 44,0 tys. zł |
2.0 TD / 132 - 38,0 tys. zł |
2005 |
2.5 TDI / 88 - 51,5 tys. zł |
2.4 TD / 115 - 47,5 tys. zł |
2006 |
1.9 TDI / 95 - 55,0 tys. zł |
2.4 TD / 98 - 50,0 tys. zł |
2007 |
1.9 TDI / 61 - 61,5 tys. zł |
2.4 TD / 101 - 59,0 tys. zł |