Testy. Citroen Jumpy 2.0 HDi 138 KM L2 Atlante Plus
Osobowego Citroena Jumpy można nabyć w polskich salonach w trzech wersjach wyposażenia: Kombi, Atlante i Atlante Plus. Jeździliśmy Atlante Plus z dłuższym rozstawem osi L2 (jest jeszcze krótszy L1) i z turbodieslem common rail 2.0 HDI 138 KM (słabszy ma 122 KM). Renault Trafic z mocniejszym silnikiem rozwija podobne prędkości jak mikrobusy Citroena. Zaletą Jumperów jest między innymi to, że bardzo dobrze trzymają się drogi.
Jeździ porządnie
Diesel Jumpy o mocy 138 KM w zupełności wystarcza, tak samo jak w bliźniaczych Scudo i Expercie. Renault Trafic może mieć nieco mocniejszy, 145-konny motor 2.5 dCi, ale prędkość maksymalna czterech wymienionych tu vanów jest taka sama, 170 km/h. Sześciobiegowa skrzynia Jumpy mogłaby jednak pracować bardziej gładko.
Niewątpliwy plus stanowi sposób pochłaniania nierówności. Jest i komfort, i dobre trzymanie się drogi. Zawieszenie przekonuje swoimi możliwościami, mimo że to nieskomplikowany układ z kolumnami z przodu i belką skrętną z tyłu. Auto, które otrzymaliśmy do testu, miało tylne zawieszenie pneumatyczne, czyli z miechami powietrznymi i regulacją wysokości progu załadunku. Takie wyposażenie można rozpoznać po przycisku do regulacji zawieszenia w bagażniku. Poza tym przyciskiem kufer przykrywany półką z roletą posiada oświetlenie, uchwyty i siatkę do mocowania bagażu oraz gniazdko 12V.
Na dłuższe trasy
Szyku dodają mu światła przeciwmgłowe, boczne listwy ochronne w kolorze nadwozia, a nie czarne jak u "robociarzy", no i mały spoiler dachowy z tyłu. Seryjne drzwi przesuwne z obu stron to atut Atlante Plus.
Kokpit dwubarwny - ciemne połacie estetycznie przełamane popielatymi płaszczyznami. Białe zegary ładnie się komponują. Kierownica skórzana, z regulacją w dwóch płaszczyznach, tylko jej zakres mógłby być większy.
Testowy egzemplarz dysponował ośmioma fotelami w układzie 2 + 3 + 3. Miejsca jest dość, swobodnie siedzi się również w trzecim rzędzie. Środkowe fotele z drugiego i trzeciego rzędu można przekształcić w stoliki (położone oparcia) z uchwytami na kubki.
Swoboda wsiadania do trzeciego rzędu byłaby większa, gdyby nie kłopoty z pochylaniem połączonych ze sobą dwóch foteli (lewego i środkowego) ze środkowego rzędu. Bo prawy fotel ze środkowego rzędu łatwo pochylić.
Są pewne braki związane z bezpieczeństwem. Zakres regulacji pasów z przodu jest za mały, dla wysokich osób umieszczono je nieco za nisko. Poduszki są dwie, dodatkowych nie można zamówić.
Welurowa tapicerka sprawia dobre wrażenie, tak samo jak welur na boczkach kabiny. Czyli widok z zewnątrz nas nie zmylił - to nie jest auto dla brygady robotników.
Plusy
Sprawny silnik. Dobrze skonfigurowane zawieszenie. Boczne, przesuwne drzwi z prawej i lewej strony. Elegancka prezencja.
Minusy
Utrudnione wsiadanie do trzeciego rzędu. Mały zakres regulacji pasów z przodu. Chropawa praca skrzyni biegów. Tylko dwa airbagi.
DMC / ładowność |
2.805 / 872 kg |
Liczba miejsc |
8 |
Pojemność bagażnika |
553 l |
Wymiary pojazdu |
długość / szerokość / wysokość |
5.135 / 1.895 / 1.895 mm |
Rozstaw osi |
3.122 mm |
Silnik |
turbodiesel common rail, R4, 16V |
Pojemność skokowa silnika |
1.997 ccm |
Moc maksymalna |
138 KM przy 4.000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
320 Nm przy 2.000 obr/min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu miesz. |
7,6 l/100 km |
Skrzynia biegów |
manualna, 6-przełożeniowa |
Układ hamulcowy: przód - tarcze wentylowane, tył - tarcze |
Wyposażenie standardowe (Atlante Plus), m.in.: dwie poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie awaryjnego hamowania BAS, wspomaganie kierownicy o zmiennej sile, elektryczne szyby przednie, elektryczne lusterka (podgrzewane, elektr. składane), klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, przednia szyba atermiczna, centralny zamek z pilotem, fotel kierowcy z regulacją wysokości, reflektory przeciwmgłowe, drzwi przesuwne z obu stron, drzwi tylne otwierane do góry z ogrzewaną szybą. |
Cena brutto |
129,4 tys. zł |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
2 lata / 12 lat (na lakier 3 lata) |
Przeglądy techniczne |
co 30 tys. km lub co 2 lata (warunki trudne - co 20 tys. km lub co rok) |