Samochody ciężarowe. MAN 8.153 4x2 burtoplandeka (1994-2000)
Niedrogie części zamienne, prostota obsługi i wysoka ogólna niezawodność to główne zalety lekkośrednich ciężarówek z Bawarii. Za używany egzemplarz MAN-a 8.153 trzeba zapłacić jednak średnio o 15-20 proc. więcej niż za konkurencyjne konstrukcje. Zużycie paliwa MAN-a jest jednak niewiele większe niż w Renault Midlum czy Iveco EuroStar.
Opisywane ciężarówki napędzane są turbodoładowanymi, czterocylindrowymi, 4,6-litrowymi dieslami. Moc: 153 KM. Motory te przyzwoicie radzą sobie z pełnym obciążeniem, nie dostają zadyszki na stromych podjazdach, na krótszych dystansach spisują się też w tandemie. Minus: spore spalanie. W cyklu mieszanym (z czterotonowym obciążeniem) zużycie ON, według użytkowników, wynosi 16-18 l na setkę, podczas gdy Midlum czy Eurocargo potrzebują, zdaniem szoferów, 1-1,5 l mniej. Motory są praktycznie bezawaryjne, problemów nie sprawiają odporne na brudną ropę układy paliwowe, trwałe są mechaniczne przekładnie Eaton i ZF, mocne są sprzęgła.
Dystrybucyjny MAN z burtoplandeką najczęściej ma rozstaw osi: 3.500 lub 4.250 mm. W opisywanym modelu występuje zawieszenie mechaniczne na resorach i pneumatyczne z poduszkami powietrznymi. W mechanicznym podwoziu najczęściej psują się sworznie, drążki przedniego stabilizatora i tuleje w zwrotnicach. Tylne mechaniczne zawieszenie jest natomiast bezawaryjne, podobnie jak tylne mosty. W przeciążanych egzemplarzach z pneumatyką uszkodzeniom ulegają regulatory i czujniki ciśnienia w poduszkach tylnej osi. Wykonywanie napraw podwozia jest proste, dostęp do wszystkich elementów łatwy, a części zamienne niedrogie.
Do wyboru są dwie szoferki: dzienna i sypialna. Solidne jest ich resorowanie. Sporadycznie defektom ulegają zawory poziomujące. Kłopotów nie sprawia układ hamulcowy, zastrzeżeń nie budzi elektryka. Kabinę i ramę dobrze zabezpieczono przed korozją. Minus to wysokie ceny w porównaniu z konkurentami.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- 8.153 charakteryzuje się dość wysoką ogólną niezawodnością. Koszty obsługi serwisowej nie są wygórowane, a prostota konstrukcji sprawia, że wszystkie naprawy można łatwo wykonać. Dostępność części jest bardzo dobra, a ich ceny rozsądne. W pojazdach używanych w miejskiej dystrybucji, ze względu na nisko umieszczony chwytak układu ssącego, warto stosunkowo często, co ok. 30-50 tys. km, wymieniać filtr powietrza. Prawidłowa eksploatacja znacznie przedłuży żywotność motoru i turbiny.
DMC |
8.000 kg |
Ładowność |
4.800 kg |
Rozstaw osi |
3.500 mm |
Poj. silnika/cylindry |
4,6 l/R4 |
Moc maksymalna |
153 KM |
przy obr/min |
2.400 |
Maks. mom. obr. |
580 Nm |
przy obr/min |
1.600 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (skrzynia+plandeka) |
długość |
5.250 mm |
szerokość |
2.400 mm |
wysokość |
2.300 mm |
Chłodnica |
1.604 zł |
Sprzęgło (tarcza+ docisk+łożysko) |
1.809 zł |
Reflektor |
391 zł |
Tarcza hamulcowa |
300 zł |
Filtr oleju |
96 zł |
Filtr powietrza |
143 zł |
Reflektor |
200 zł |
Zderzak przedni |
150 zł |
Szyba czołowa |
650 zł |
Chłodnica |
600 zł |
1996 |
800 |
17,9 |
1997 |
770 |
22,1 |
1998 |
710 |
29,5 |
1999 |
620 |
34 |
2000 |
570 |
38 |