Wiadomości z rynku

wtorek
31 grudnia 2024

Płynie w powietrzu jak ryba w wodzie

Renault Trucks T460 Optifuel E6 z aerodynamiczną naczepą
28.11.2014 00:00:00
Jedną z atrakcji towarzyszących tegorocznemu finałowi krajowemu konkursu Optifuel Challenge, organizowanego w Młochowie koło Warszawy przez Renault Tucks, był pokaz zestawu złożonego z ciągnika T460 z aerodynamiczną naczepą kontenerową Frappa. Lepszy przepływ powietrza to niższe zużycie paliwa. Mieliśmy okazję odbyć krótka jazdę próbną tym zestawem.
Jedną z atrakcji towarzyszących tegorocznemu finałowi krajowemu konkursu Optifuel Challenge, organizowanego w Młochowie koło Warszawy przez Renault Tucks, był pokaz zestawu złożonego z ciągnika T460 z aerodynamiczną naczepą kontenerową Frappa. Lepszy przepływ powietrza to niższe zużycie paliwa. Mieliśmy okazję odbyć krótka jazdę próbną tym zestawem.
Zestaw specjalnie na tę okazję przyjechał prosto z Francji. Całość tworzy opływową bryłę. Już sama kabina ciągnika Renault ma niski współczynnik oporu powietrza, m.in. dzięki pochylonej szybie czołowej. W wersji Sleeper Cab dodatkowe oszczędności uzyskuje się w efekcie obniżenia jej dachu (wysokość dachu od podłoża, bez obciążenia wynosi 3.608 mm). Właśnie taka kabina cieszy się na rynku dużą popularnością. Ciągnik wyposażono w dwie otwierane boczne owiewki oraz w spoiler dachowy z szybką regulacją. Specjalne owiewki aerodynamiczne zapobiegają zabrudzeniom świateł.
Podwozie naczepy osłonięto po bokach i z przodu - osłona "zawija się" tuż za ciągnikiem, aby jeszcze bardziej poprawić przepływ powietrza. Z tyłu naczepy zaprojektowano dyfuzory, jak w sportowym bolidzie. Taki zestaw łatwiej przebija się przez masy powietrza, a to oczywiście przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.
Ciekawym rozwiązaniem w naczepie jest umieszczenie złączy na poziomym pręcie, na którym łatwo je przesuwać. Dzięki temu kierowca może podpiąć i rozpiąć naczepę z poziomu drogi, bez wspinania się na ciągnik.
11-litrowe serce
Oferta jednostek napędowych Euro VI Renault Trucks T obejmuje dwa sześciocylindrowe, rzędowe silniki DTI: 11- i 13-litrowy. DTI 11, wyposażony w elektronicznie sterowany układ wtryskowy common rail, występuje w trzech poziomach mocy: 380, 430 i 460 KM. W prezentowanym pojeździe jest to najmocniejsza jednostka (460 KM), najczęściej wybierana przez nabywców.
W turbodoładowanym, rzędowym, silniku zastosowano wtrysk wysokiego ciśnienia (1.700 bar) - paliwo podawane jest przez trzy pompy na wtryskiwaczach, 24 zawory, wałek rozrządu w głowicy, rozrząd tylny. To jednostka w sam raz do transportu dalekobieżnego. W kompaktowym systemie oczyszczania spalin znajdujemy katalizator, filtr cząstek stałych DPF i SCR. System EGR (recyrkulacja spalin) jest wykorzystywany tylko w fazie rozruchu silnika oraz przy wypalaniu filtra DPF, w celu podniesienia temperatury.
Silnik współpracuje z zautomatyzowaną skrzynią biegów Optidriver, z nowo opracowanym układem sterowania. Kierowca ma do dyspozycji 12 synchronizowanych biegów w przód i trzy wstecz. Dźwignią zmiany biegów pod kierownicą można wybrać tryb automatyczny i ręczny. W sytuacji chwilowego zapotrzebowania na wysoką moc, po pokonaniu wyczuwalnego oporu pedału przyspieszenia, kierowca włącza tryb Power.
Zużycie paliwa w serii T należy do najniższych na rynku. Mimo ograniczeń narzuconych przez normę Euro VI, jest ono do 5 procent niższe, w porównaniu z pojazdami poprzedniej generacji (Euro V).
Elektronika w służbie bezpieczeństwa
Systemów bezpieczeństwa w tym ciągniku jest bez liku. W wytracaniu prędkości pomocny jest hamulec Optibrake, o mocy 303 kW (412 KM) przy 2.300 obr/min, połączony z hamulcem zasadniczym. Jest to kombinacja hamulca wydechowego i dekompresyjnego silnika. Uzupełnieniem jest zwalniacz hydrauliczny Voith o mocy 450 kW (612 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 3.250 Nm.
Kontrolę toru jazdy i zabezpieczenie przed przewróceniem stanowi ESC (Electronic Stability Control). Pojazd wyposażono także m.in. we wspomaganie hamowania awaryjnego (AFU), system zapobiegania poślizgowi kół (ASR), wspomaganie ruszania na pochyleniu (Hill Start Aid), system ostrzegania o przekroczeniu linii pasa ruchu (LDWS), reflektory przeciwmgłowe i doświetlające zakręty. Jednym z najnowszych rozwiązań jest system ostrzegania przed kolizją z przodu (FCW).
Na trasie korzystamy z adaptacyjnego tempomatu ACC z funkcją Optiroll. Ustawiamy odległość od pojazdu poprzedzającego i nasz zestaw mknie za nim niemal jak na sztywnym holu. Na łagodnych zjazdach wykorzystuje własną bezwładność, włączając bieg neutralny.
Pozazdroszczą ci z limuzyny
Odchylana elektrycznie kabina zawieszona jest na czterech poduszkach powietrznych z regulacją położenia. Znakomicie ją wyciszono, dobra jest amortyzacja. Hałas jest ograniczony m.in. w efekcie dość niskich obrotów silnika - przy 85 km/h, na najwyższym biegu, obrotomierz wskazuje około 1.150 obr/min, przy 90 km/h obroty silnika wynoszą 1.280/min.
20-centymetrowy tunel silnika nieco ogranicza możliwości poruszania się w kabinie, ale stojąc na nim kierowca ma jeszcze sporo przestrzeni nad głową. Można się swobodnie przebrać.
Kierowca i pasażer będą zadowoleni z wyposażenia, którego mogliby im pozazdrościć podróżujący niejedną osobową limuzyną. W kabinie znajdujemy klimatyzację z regulacją elektroniczną, podgrzewane, zdalnie sterowane lusterka, elektryczne podnoszenie szyb, sterowane impulsowo, radio CD/MP3/USB z Bluetooth, elektryczny wywietrznik dachowy z moskitierą. Jest i nuta elegancji. Pneumatyczne, wszechstronnie regulowane fotele wykończono skórą. Kierowca może sobie ustawić m.in. podparcie lędźwiowe i długość siedziska, fotel jest ogrzewany, wentylowany, z dwoma podłokietnikami.
Nie przepuszczające światła zasłony ułatwiają zaśnięcie nawet w dzień, a ponieważ także odbijają promienie słoneczne, zapobiegają nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza.
Dolna leżanka ma regulację szerokości, można też na niej rozpiąć ruchome oparcie typu hamak i zrelaksować się w pozycji siedzącej. Po ułożeniu się na leżance, kierowca może za pomocą pilota zdalnego sterowania kontrolować oświetlenie wnętrza, funkcje telefonu i radia, ogrzewanie i klimatyzację, zamki drzwi, szyby boczne i wywietrznik dachowy.
Do górnej leżanki zamocowano drabinkę. Leżankę tę można częściowo złożyć w kierunku tylnej ściany kabiny, tworząc w ten sposób dodatkową przestrzeń "schowkową". Z dwóch schowków pod leżanką, jeden dostępny jest od wewnątrz i od zewnątrz. Wszystkie schowki są wykonane ze specjalnego materiału, przyjemniejszego w dotyku, w porównaniu z konwencjonalnym tworzywem sztucznym.
Za fotelem kierowcy znajdujemy gniazdo sprężonego powietrza, dzięki któremu łatwiej utrzymać czystość w kabinie. Oświetlenie w kabinie możemy ustawić w różnych wariantach - praca, odpoczynek, jazda nocna i precyzyjnie wyregulować jego jasność. Oprócz 24 l lodówki pod kanapą w kokpicie jest chłodzony schowek.
Przyciskami na obszytej skórą kierownicy można sterować tempomatem i telefonem. Prowadzi się to auto przyjemnie, a do pełni szczęścia przydałby się tylko większy zakres regulacji kątowej kolumny kierownicy. Na desce rozdzielczej zainstalowano kolorowy, 7-calowy wyświetlacz HD z ekranem dotykowym. Jest też stacja dokująca do smartfona. Oprócz standardowych osłon przeciwsłonecznych (czołowa sterowana elektrycznie), wprowadzono dodatkową, w rogu szyby czołowej i bocznej.
Flota pod nadzorem
System zarządzania flotą Optifleet pozwala m.in. na uzyskiwanie raportów danych technicznych do kontroli zużycia paliwa w danym pojeździe przez danego kierowcę, geolokalizację pojazdu, ustanawianie geobarier i analizę tras. Komunikator systemu umożliwia wysłanie adresu dostawy do wbudowanej nawigacji. Prooszczędnościowym rozwiązaniem jest Optifuel Infomax - system analizujący styl jazdy i monitorujący zużycie paliwa.
Ciągniki Renault Trucks T należą do najoszczędniejszych pojazdów w tym segmencie, ale zawsze można coś jeszcze ulepszyć. O ostatecznym wyniku decyduje zespół - ciągnik i naczepa. Z taką aerodynamiczną naczepą bez problemu można uzyskać zużycie paliwa około 25 litrów na 100 km. T jest też pojazdem przyjaznym kierowcy, który ma w nim przyjemne i bezpieczne miejsce pracy.
Podstawowe dane RENAULT TRUCKS T 460 OPTIFUEL E6
Masa własna 7.639 kg
Dopuszczalna masa całkowita (ciągnik / zestaw/adm.) 19/44/40 t
Rozstaw osi 3.800 mm
Typ kabiny Sleeper Cab
Silnik DTI 11 poj. 10,8 l, Euro VI
Moc maksymalna 460 KM przy 1.800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 2.200 Nm przy 1.000-1.400 obr/min
Zbiornik paliwa Aluminiowy, 450 litrów
Skrzynia biegów Zautomatyzowana Optidriver AT 2412E, 12 przełożeń
Zawieszenie przednie/tylne Pneumatyczne
Układ hamulcowy Tarcze wentylowane, Optibrake (kombinacja hamulca wydechowego i dekompresyjnego), zwalniacz Voith.
Wyposażenie prezentowanego pojazdu, m. in: blokada mechanizmu różnicowego, ESC, asystent ruszania na wzniesieniu Hill Start Aid, ASR, ABS, wspomaganie hamowania awaryjnego (AFU), automatyczny hamulec parkingowy (EPB), system ostrzegania o przekroczeniu linii pasa ruchu (LDWS), tempomat adaptacyjny (ACC) z Optiroll, system ostrzegania przed kolizją z przodu (FCW), wskaźnik obciążenia osi, aluminiowe obręcze kół, owiewki boczne, spoiler dachowy z szybką regulacją, światła pozycyjne, kierunkowe i dzienne LED, przednie światła przeciwmgłowe, reflektory doświetlające zakręty, spryskiwacze reflektorów, elektryczna regulacja reflektorów drogowych, wskaźnik obciążenia osi, pakiet telematyczny Optifleet, Optifuel Infomax, interface FMS Gateway zarządzania flotą, nawigacja "ciężarówkowa", osłona przeciwsłoneczna szyby przedniej sterowana elektrycznie, klimatyzacja z regulacją elektroniczną, zdalnie sterowane, podgrzewane lusterka wsteczne, elektryczne szyby, radio CD/MP3/USB z Bluetooth, elektryczny wywietrznik dachowy z moskitierą, fotel kierowcy pneumatyczny, z regulacją podparcia lędźwiowego i długości siedziska, ogrzewany, fotel pasażera pneumatyczny, z wszechstronną regulacją (fotele wykończone skórą) lodówka 24 l.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.