Ograniczenie ruchu do jednego pasa może zakłócić miliony rocznych dostaw towarów przez autostradę Brenner, kluczową arterię europejskiego handlu przez Alpy. Wiodące stowarzyszenia transportowe i logistyczne wzywają Komisję Europejską do podjęcia natychmiastowych działań i współpracy z dotkniętymi krajami w celu znalezienia rozwiązań.
Most Lueg na autostradzie A13 (Brenner) musi zostać wyremontowany od podstaw i częściowo przebudowany. Od 1 stycznia 2025 r. na moście będzie można poruszać się wyłącznie jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
W liście skierowanym do komisarzy europejskich Wopkego Hoekstry i Thierry’ego Bretona, IRU wraz z wiodącymi stowarzyszeniami transportowymi i logistycznymi apeluje o dialog między zainteresowanymi państwami członkowskimi w celu zagwarantowania ciągłości tranzytu alpejskiego, w tym złagodzenia ograniczeń dotyczących jazdy nocą i stworzenia alternatywnych tras.
Sekretarz generalny IRU Umberto de Pretto powiedział:
– Autostrada Brenner, kluczowa arteria handlowa przez Alpy, jest niezbędna dla zdrowia gospodarczego Europy. Jesteśmy zobowiązani do współpracy ze wszystkimi stronami w celu znalezienia praktycznych rozwiązań, które zapewnią swobodny przepływ towarów przez Alpy i wesprą sektor transportu w tym trudnym okresie. Oczekujemy, że Komisja Europejska poprowadzi i pokieruje dialogiem między dotkniętymi państwami członkowskimi. Dodatkowe zakazy ruchu dla pojazdów ciężarowych nie są rozwiązaniem.
Autostrada Brenner, którą rocznie przejeżdża około 14,3 mln samochodów i 2,5 mln ciężarówek, łączy północną i południową Europę. Zmniejszenie przepustowości może mieć poważne reperkusje ekonomiczne.
W liście wskazano na znaczenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i podkreślono konieczność znalezienia równowagi między środkami bezpieczeństwa a ekonomicznymi potrzebami utrzymania szlaków handlowych. (red)